Ιερά Μητρόπολις Μεσογαίας και Λαυρεωτικής

“Ὥστε καὶ τὸ μέγιστον τῶν ἀγαθῶν τὴν ἀγάπην ἡ ψαλμῳδία παρέχεται”
Μτφ. «Η ψαλμωδία λοιπόν εξασφαλίζει το υψηλότερο όλων των αγαθών, την αγάπη»
Μ. Βασίλειος (†378)
“Μὴ γὰρ νομίσεις μικρὸν ψαλμωδίαν εἶναι. Δοκεῖ μὲν γὰρ τὴν ἀκοὴν θέλγειν, τῇ δὲ ἀληθείᾳ τὴν ψυχὴν ἐγείρειν.”
Μτφ. «Μη νομίσεις ότι η δύναμη της ψαλμωδίας είναι μικρή. Νομίζεις μεν ότι θέλγει την ακοή, στην πραγματικότητα όμως ξυπνάει την ψυχή.»
Ιω. Χρυσόστομος (†407)
“Ὥστε καὶ τὸ μέγιστον τῶν ἀγαθῶν τὴν ἀγάπην ἡ ψαλμῳδία παρέχεται”
Μτφ. «Η ψαλμωδία λοιπόν εξασφαλίζει το υψηλότερο όλων των αγαθών, την αγάπη»
Μ. Βασίλειος (†378)
“Μὴ γὰρ νομίσεις μικρὸν ψαλμωδίαν εἶναι. Δοκεῖ μὲν γὰρ τὴν ἀκοὴν θέλγειν, τῇ δὲ ἀληθείᾳ τὴν ψυχὴν ἐγείρειν.”
Μτφ. «Μη νομίσεις ότι η δύναμη της ψαλμωδίας είναι μικρή. Νομίζεις μεν ότι θέλγει την ακοή, στην πραγματικότητα όμως ξυπνάει την ψυχή.»
Ιω. Χρυσόστομος (†407)

Αθανάσιος Βουρλής (†2022)

Βουρλής Αθανάσιος

Ο διακεκριμένος καλλίφωνος Πρωτοψάλτης, Χοράρχης και Καθηγητής Βυζ. Μουσικής ο Αθανάσιος Βουρλής, γεννήθηκε στο χωριό Φίλια Καλαβρύτων το 1944 και πήρε τα πρώτα μαθήματα Βυζαντινής Μουσικής στην Ι. Μονή Μεγάλου Σπηλαίου Καλαβρύτων όπου ηγούμενος ήταν ο θείος του Ευγένιος Βουρλής.

Δάσκαλο του στην Ι. Μονή στη Μουσική είχε τον καλλίφωνο Πρωτοψάλτη Αιγίου και εξαίρετο δάσκαλο και μουσικό Ανδρέα Λέτσο. Με την προτροπή του θείου του γράφτηκε και φοίτησε στην Εκκλ. Σχολή Κορίνθου όπου διδάχτηκε Βυζαντινή Μουσική από τους ονομαστούς μουσικοδιδάσκαλους Δημήτριο Παναγιωτόπουλο – Κούρο (1958-1963) και Δημήτριο Μπονάτσο (1963-1965). Συγχρόνως ήταν και μέλος της Χορωδίας της Σχολής. Μετά την αποφοίτηση του μετέβη στην Αθήνα και γράφτηκε στο “Ωδείο Αθηνών” (1965) όπου είχε καθηγητή τον Ιωάννη Μαργαζιώτη. Μετά από ένα χρόνο μετέβη στη Θεσσαλονίκη όπου φοίτησε, παράλληλα με τις Πανεπιστημιακές του σπουδές στη Θεολογική Σχολή, στο “Μακεδονικό Ωδείο” όπου είχε καθηγητή τον Χαρίλαο Ταλλιαδώρο και έλαβε πτυχίο Βυζαντινής Μουσικής με “Άριστα”.

Στη συνέχεια έλαβε και Δίπλωμα Μουσικοδιδάσκαλου επίσης με “Άριστα” (1971). Η ψαλτική του σταδιοδρομία άρχισε από τον Ι. Ναό Μεταμορφώσεως Π. Κοκκινιάς όπου έψαλλε ως Λαμπαδάριος. Στη συνέχεια έψαλε στον Αγ. Χαράλαμπο Π. Άρεως, στον Άγιο Ελευθέριο Θεσσαλονίκης, για να συνεχίσει ως Πρωτοψάλτης στον Ι. Ναό Ευαγγελίστριας Τήνου και τον Ι. Ναό των Παμμεγίστων Ταξιαρχών Τήνου για την περίοδο 1975 – 76 και ακολούθως στους Άγιους Πάντες Καλλιθέας (1976 – 79).

Το 1980 ανέλαβε καθήκοντα Πρωτοψάλτη και Χοράρχης στον Ι. Ναό Αγίας Μαρίνας Άνω Ιλισίων.

Από το 2004 έψαλλε στον Ιερό Προσκυνηματικό Ναό της Αναστάσεως Χριστού στα Σπάτα Αττικής.

Έχει διδάξει Βυζαντινή Μουσική στην Εκκλησιαστική Σχολή Τήνου, στη Σχολή Βυζαντινής Μουσικής του Ιερού Ιδρύματος καθώς και στις μοναχές της Ιεράς Μονής Κεχροβουνίου όπου έλαβε και τιμητικό Δίπλωμα. Δίδαξε επίσης στη Σχολή του Συλλόγου Φίλων Βυζαντινής Μουσικής Αθηνών (1978-80), σε πολλές Ιερές Μονές, καθώς και σε πολλές ενορίες.

Άριστος επιστήμων, πτυχιούχος Θεολογίας και Φιλολογίας και Καθηγητής στο Παν/μιο Αθηνών, έχει μετεκπαιδευτεί στη Γερμανία, όπου παρακολούθησε και Σεμινάρια Μουσικολογίας ενώ συγχρόνως έψαλε και ως Πρωτοψάλτης στον Ι. Ναό Κοιμήσεως Θεοτόκου στην Κολωνία.

Έχει δημοσιεύσει πλείστα άρθρα και μελέτες σε εφημερίδες και περιοδικά και υπήρξε τακτικός συνεργάτης των “Ιεροψαλτικών Νέων”. Έχει κυκλοφορήσει συλλογές από ηχογραφήσεις με Βυζαντινούς Εκκλησιαστικούς ύμνους, έχει συνθέσει πολλά μαθήματα, εκ των οποίων πολλά παραμένουν ανέκδοτα και έχει πλούσια συλλογή δημοτικών τραγουδιών της ιδιαίτερης πατρίδας του. Έχει εκδώσει τα παρακάτω βιβλία: «Ακολουθία του αγίου ενδόξου Μάρτυρος Πορφυρίου» (1995), «Λειτουργικά κατ’ ήχον» (1998), «Αλληλουιάρια Κυριακών Ευαγγελίων εις τους οκτώ ήχους» (2003), «Μελοποιημένη Ακολουθία του αγίου ιερομάρτυρος Σεραφείμ, Αρχιεπισκόπου Φαναρίου και Νεοχωρίου του θαυματουργού» (2003), «Μελοποιημένη Ακολουθία Εγκαινίων Ιερού Ναού» (2008). Έχει εκδώσει ακόμη πολλά βιβλία Θεολογίας.

Σεμνός, με άριστο ήθος, αγνός, ιδεολόγος και ακάματος εργάτης της θεολογικής επιστήμης και της μουσικής. Η διδακτορική του διατριβή στο Π.Α. είχε ως θέμα τη λειτουργική μας μουσική «Δογματοηθικαί όψεις της Ορθοδόξου Ψαλμωδίας»), ο Αθανάσιος Βουρλής, εργάστηκε με αυστηρή προσήλωση και σεβασμό προς τις λειτουργικές μας παραδόσεις, για την καλλιέργεια και πρόοδο της ψαλτικής τέχνης.

ΑΙΩΝΙΑ ΤΟΥ Η ΜΝΗΜΗ